Keune Haircosmetics lanceert deze week als eerste Nederlandse haarmerk NFT’s. De non-fungible tokens zijn geïnspireerd op vier iconische producten uit de Keune geschiedenis. De producten waren baanbrekend voor hun tijd en hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van haarstyling, -kleuring en -verzorging. Het merk vertaalt de haariconen nu naar een future-proof versie, de producten worden vereeuwigd tot digitale kunstwerken. Instagram gebruikers maken kans om één van de NFT’s gratis te bemachtigen en hiermee een exclusief stukje kunst anno nu te bezitten. 

Van fysiek naar virtueel

Keune begeeft zich met deze stap als eerste Nederlandse haarmerk op het gebied van NFT’s, waarbij het bijzonder is dat de NFT’s te winnen zijn via de Keune Instagram pagina. Het haarmerk volgt hierin andere innovatieve merken zoals Gucci, Nike en Burberry, die eerder dit jaar ook voor het eerst een virtuele versie uitbrachten van hun producten. Global Marketing Director Akram Bouadli licht toe:

“Keune bestaat al bijna 100 jaar en in al deze jaren heeft het merk altijd manieren gevonden om te innoveren. Innoveren zit in ons DNA. Een stap in de virtuele wereld is daarom een logische volgende. Nike heeft een NFT bedrijf gekocht dit jaar, laat ons nou net de ambitie hebben om de Nike van de professionele haircare industrie te worden.”

NON-FUNGIBLE TOKENS IN HET KORT…
NFT staat voor “Non Fungible Token”, oftewel ‘niet vervangbaren token’ en is een digitale eigendomscertificaat op de blockchain. Hiermee zijn eigendommen verifieerbaar en kun je aan iedereen laten zien dat je een digitaal object in bezit hebt. Je kunt een NFT maken van alles wat digitaal is, zoals foto’s, filmpjes, Twitterberichten en in grotere mate aankopen in computerspellen. Deze kun je vervolgens gebruiken of tentoonstellen in de virtuele wereld, oftewel het metaverse, zoals bijvoorbeeld in een game of Instagram post.

Van digitale kunst of contracten is zo bijvoorbeeld te achterhalen wie de eigenaar is. Dat komt omdat (bijna) alles wordt vastgelegd in de Ethereum Blockchain: een soort logboek (netwerk van computers) die alle transacties bijhouden. Dit kost veel stroom dus worden innovatievere Blockchains van onder andere Solana en Cardano steeds vaker hiervoor ingezet. NFT’s zijn sinds afgelopen jaar enorm booming en worden ook wel een “virtuele goudmijn” genoemd, waarbij de prijzen tot in de miljoenen kunnen oplopen. Zo verkocht Dolce&Gabbana afgelopen september 9 ontwerpen als NFT’s voor 5.65 miljoen dollar en werd de allereerste tweet van Twitter-oprichter Jack Dorsey verkocht voor 2.9 miljoen dollar. 

De NFT-wereld kent nog heel veel beperkingen en kwesties die onduidelijk blijven: zo verkrijg je met een NFT niet het intellectueel eigendom of auteursrecht van de non-fungible token: iedereen kan namelijk jouw plaatje of video kopiëren en het origineel? Daarvan bestaat er maar 1 van.

Haarinnovaties van generaties

Keune Haircosmetics ontwikkelt al sinds 1922 baanbrekende haarproducten voor professionals. Zo was het familiebedrijf de eerste Europese fabrikant van permanentvloeistoffen en creëerden ze de formules van onderstaande producten eigenhandig in hun Nederlandse laboratorium. Inmiddels zet CEO Eelco Keune, de derde generatie binnen Keune, deze innoverende koers voort door de nadruk te leggen op brand building.

Aan contemporary artist Conny Paap nu de eer om de producten te illustreren en op deze manier te vereeuwigen tot digitale kunst. De volgende producten worden als NFT uitgebracht:

  • De eerste koude permanent vloeistof, gelanceerd in 1951 door Jan Keune
  • De eerste haargel, gelanceerd in 1961 door George Keune sr.
  • Tinta Color, gelanceerd in 1990, door George Keune sr. in samenwerking met Atse Korndorffer
  • De Keune Care range, geherlanceerd in 2016 door Eelco Keune

Win een gratis NFT

Je maakt kans op een NFT door op 23 december op de Instagram story van Keune te reageren. De gelukkige winnaars van de unieke kunst worden op 29 december via een Direct Message op Instagram gecontacteerd.

The Dutch NFT Art Community on Facebook and Discord

GROEI MET ONS MEE EN JOIN DE ONLINE NFT COMMUNITY!

Word Lid van de grootste Nederlandstalige Dutch Art NFT-community op Facebook! (Klik hier). Join ook onze Discord NFT Channel via deze link.

Over Keune

Keune Haircosmetics is een familiebedrijf op het gebied van professionele haarverzorgingsproducten, die in meer dan 80 landen verkrijgbaar zijn. Keune is in 1922 opgericht door de jonge Nederlandse apotheker Jan Keune, die zijn eerste product in zijn apotheek in Amsterdam bottelde. Producten van Keune worden met veel zorg en aandacht op de hoofdvestiging van Keune in Soest geproduceerd. De producten van Keune zijn uitsluitend bestemd voor gebruik in kapsalons en alleen verkrijgbaar bij officiële verkooppunten.

Interessant? Deel dit artikel met je vrienden!